Alt Alt Alt Alt Alt

همانطور که می دانید هر دو شرکت ایران رادیاتور و بوتان مطرح ترین و پر فروش ترین تولید کنندگان پکیج گرمایشی در ایران هستند و دارای پیشینه طولانی در عرضه و تولید محصولات گرمایشی می باشند و بسیاری از کسانی که به دنبال انتخاب و خرید پکیج گرمایشی ایرانی هستند ذهنشان درگیر این موضوع می شود که کدامیک از برندهای ایران رادیاتور و یا بوتان مناسب آنهاست.
در ابتدا قبل از مقایسه پکیج های ایران رادیاتور و بوتان باید با خصوصیات و نحوه عملکرد پکیج ها به خوبی آشنا شوید تا با توجه به خصوصیات پکیج ها و ویژگی های محل مسکونی مورد نظر، پکیج مناسبی را انتخاب نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

پکیج ایران رادیاتور یا بوتان کدامیک بهتر است

پکیج گرمایشی چیست؟

پکیج ها سیستم گرمایشی مستقل پرطرفداری هستند که جایگزین موتورخانه شده و وظیفه آبگرمکن و گرمایش هر واحد را انجام می دهند. به طور کلی پکیج ها سیستم گرمایشی هستند که علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، محیط را گرم می کنند. گرمایش محیط به وسیله رادیاتور های شوفاژ آلومینیومی یا پنلی، داکت اسپلیت، فن کوئل ها یا گرمایش از کف انجام می شود.
از دلایل مهمی که موجب محبوبیت پکیج ها نسبت به موتورخانه مرکزی شده است می توان به مواردی مانند کاهش هزینه ها و سوخت مصرفی، نصب و بهره برداری آسان، استقلال هر واحد از نظر گرمایش و راندمان احتراق بالای پکیج ها اشاره کرد.

هر دو شرکت بوتان و ایران رادیاتور تلاش کرده اند در رقابتی سالم و فنی، محصولاتی معتبر و ارزشمند( بر اساس پلتفرم های استاندارد غربی و اروپایی و قطعات مناسب و کارآمد) تولید و تحویل مصرف کنندگان محترم (در ایران و حتی کشورهای همسایه) نمایند. انواع پکیج های گرمایشی آنالوگ و دیجیتال، فن دار، دو مبدله، سه مبدله، دیواری، زمینی ، گازسوز و گازوئیل سوز در ظرفیت های مختلف در سبد محصولات این دو شرکت معتبر ارائه می گردد که با مراجعه به جدول مشخصات فنی و ظرفیت گرمایشی هر کدام در سایت معتبر و تخصصی مجموعه دماتجهیز (با 3 جواز کسب) می یتوانید محصول مورد نیاز برای متراژ محل خود را انتخاب و دریافت نمائید.

ضمناً هر دو شرکت فوق دارای خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی معتبر محصول در سراسر کشور هستند.

پکیج ایران رادیاتور

شرکت ایران رادیاتور در سال 1363 در ابتدا کار خود را با تولید و ساخت رادیاتورهای آلومینیومی شوفاژ آغاز کرد و به مرور زمان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات گرمایشی در ایران تبدیل شد. پکیج های ایران رادیاتور یکی از برندهای مطرح پکیج گرمایشی دیواری و زمینی در ایران است و در حال حاضر این شرکت حتی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پکیج در خاورمیانه ایران است.

تصویر پکیج ایران رادیاتور

پکیج بوتان

شرکت بوتان که در دهه 1340 خورشیدی تاسیس گردیده بود، در سال 1367 اولین آبگرمکن دیواری گازی در ایران را وارد چرخه تولید و روانه بازار کرد و در سال 1372 نیز اولین پکیج دیواری خود را به بازار محصولات گرمایشی معرفی کرد.
بطور کلی یکی از مهمترین عوامل و مؤلفه های تعیین کننده در تجهیزات تاسیسات، نوع خدمات رسانی شرکت سازنده یا آن برند به مصرف کنندگان است و این موضوع شامل پکیج هم می شود.

بنابراین بهترین پکیج، پکیجی است که علاوه بر رعایت استانداردهای فنی در زمان طراحی و ساخت، خدمات بعد از فروش بهتر، سریعتر و پاسخگوتری را به مصرف کنندگان محترم ارائه نماید و شما می توانید با پرس و جو از دوستان و آشنایان ارزیابی خوبی نسبت به نحوه خدمات بعد از فروش هر یک از برند های تولیدکننده تجهیزات تاسیساتی و از جمله برندهای پکیج ایران رادیاتور یا بوتان داشته باشید؛ همچنین پکیج خوب دارای قیمت رقابتی مناسب‌تری نسبت به نمونه های دیگر در ظرفیت مشابه است.

تصویر پکیج بوتان

تشخیص مدلهای پکیج دیواری فن دار و بدون فن:

در انواع مدل های پکیج دیواری ایران رادیاتور

  • مدل هایی که در کد آنها FF بکار رفته است دارای فن هستند و محفظه احتراق آنها از نوع بسته است.
  • مدل هایی که در کد آنها کلمه CF بکار رفته از نوع بدون فن می باشند.

در انواع مدل های پکیج دیواری بوتان نیز:

  •  مدل هایی که در آخر کد آنها حرف S بکار رفته از نوع فن دار می باشند.
  •  مدل هایی که دارای حرف i در آخر کد خود دارند از نوع بدون فن می باشند.

انواع پکیج گرمایشی

به طور کلی پکیج های گرمایشی بر اساس محل قرار گیری به دو دسته پکیج دیواری و زمینی تقسیم می شوند و به لحاظ فن و مبدل حرارتی اغلب در چهار نوع دو مبدل فن دار، تک مبدل فن دار، دو مبدل بدون فن، تک مبدل حرارتی بدون فن دسته بندی می گردند.

پکیج دیواری

پکیج های دیواری به دلیل ایمنی بالا و عدم اشغال فضای مفید یکی از رایجترین وسایل گرمایشی در سراسر جهان هستند. یکی از مزایای مهم پکیج های دیواری کوچک بودن آنها و فراهم شدن همزمان آب گرم و گرمایش می باشد و در واقع می توان گفت که پکیج ها به عنوان تامین کننده سیستم گرمایش شوفاژها و تامین آب گرم مصرفی مورد نیاز منازل و ساختمان ها بکار برده می شوند. 
با استفاده از پکیج های دیواری در مصرف هزینه های انرژی بسیار صرفه جویی گردیده و همچنین فضای کمتری اشغال می شود. پکیج های دیواری گازی با کمترین صدا، راندمان احتراق بسیار بالایی دارند و به طور معمول در تراس یا آشپزخانه قابل نصب هستند.
پکیج های دیواری علاوه بر گرم کردن درون خانه یا مکان تجاری، توسط رادیاتورها یا فن کوئل ها، داکت اسپلیت یا حتی گرمایش از کف، آب گرم مورد نیاز مصرفی را در اختیار ساکنین قرار می دهند.
در پکیج دیواری دود احتراق از طریق دودکش معمولی یا فن دار به سمت محیط بیرون هدایت می شود، پکیج های فن دار بیشتر برای واحدهایی در نظر گرفته می شود که پکیج در داخل واحد نصب می شود و طول مسیر افقی دودکش آنها بیش از 0/3 متر است و دودکش پکیج های فن دار از نوع دوجداره است که یکی برای خروج دود و دیگری برای مکش اکسیژن مورد نیاز احتراق پکیج گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ایجاد ایمنی، بهتر است از دودکش های دوجداره (کواکسیال) استفاده شود تا علاوه بر تامین هوای مورد نیاز دستگاه از محیط بیرون، خطر کمتری ساکنین را تهدید کند و در نتیجه ایمنی کاملی از نظر تامین اکسیژن برای ساکنین فراهم گردد.

شرایط محل نصب پکیج گرمایشی دیواری

  • حداقل فاصله با دیوار یا کابینت مجاور پکیج از دو طرف ۱۵ سانتی متر باشد.
  • حداقل فاصله از کف تا زیر پکیج ۱۲۰ سانتیمتر باشد.
  •  پکیج بالای اجاق‌گاز و سایر وسایل گرمازا نصب نشود.
  • پکیج گرمایشی با دیوار مقابل حداقل یک متر فاصله داشته باشد.
  • فاصله‌ی عمودی از کلاهک تعدیل دودکش پکیج تا دریچه دودکش باید حداقل ۳۰ سانتیمتر باشد.
  • هرگز نباید کلاهک تعدیل پکیج دیواری را به دریچه دودکش داخل دیوار نصب نمود و باید حداقل ۳۰ سانتیمتر پایین‌تر از دریچه دودکش نصب شود.
  • در صورت استفاده از پکیج فن دار، باید حتماً از دودکش دوجداره استفاده گردد تا هوای مورد نیاز احتراق از بیرون تامین گردد و اکسیژن هوای داخل واحد برای احتراق استفاده نشود.

پکیج زمینی

پکیج های زمینی بر روی زمین قرار گرفته و نصب می شوند و انواع گازسوز آنها دارای کارکرد بی صدا هستند.پکیج های زمینی در محیط ها و ساختمانهایی که نیاز به تولید گرما و آبگرم مصرفی بیشتری دارد مقرون به صرفه بوده و گرمای مناسب و مورد نیاز محیط را فراهم می کنند.
پکیج های زمینی معمولاً دارای مخزن کویل دار یا مخزن ذخیره آب هستند و تفاوت پکیج زمینی با دیواری علاوه بر ظرفیت، در محل نصب آنها است و نتیجتاً این مزیت در هنگام قطع آب یا نوسانات فشار آب بسیار مهم جلوه می کند. پکیج های زمینی برای ساختمانهای کوچک چند طبقه اداری نیز تا حدودی مناسب بوده و در خانه ها و ویلاها با مساحت زیاد مناسبتر، کاربردی و مقرون به صرفه تر هستند.
اجزای اصلی پکیج های زمینی دیگ چدنی و یا دیگ آب گرم است و حداقل ظرفیت حرارتی آنها 28 کیلو وات و حداکثر 150کیلو وات است. پکیج های زمینی برای ساختمان های بزرگ همانند بیمارستانها، مراکز تجاری و ساختمانهای بزرگ عمومی با قابل استفاده نیست.

پکیج زمینی

پکیج های گرمایشی از نظر نوع سوخت مصرفی

  •  پکیج برقی در دو نوع دیواری و زمینی وجود داردکه از مزایای آن بدون صدا بودن آنها است.
  • پکیج گازسوز در دو نوع دیواری و زمینی بدون صدا موجود می باشد.
  • پکیج دوگانه سوز فقط در نوع زمینی موجود است که تنها قابلیت نصب در موتورخانه یا انباری خارج از واحد مسکونی را دارد. (به دلیل دارا بودن مشعل گازوئیلی)
  •  پکیج گازوئیل سوز همانند پکیج دوگانه سوز تنها در نوع زمینی و با قابلیت نصب در موتور خانه یا انباری خارج از واحد مسکونی قابل بهره برداری است. (به دلیل نصب مشعل گازوئیل سوز روی پکیج)
  •  پکیج های گازوئیل سوز و دوگانه سوز که از انواع پکیج های زمینی هستند عموما در ویلاها و ساختمانهای بزرگتر از 200 متر مربع زیر بنا مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونگی عملکرد پکیج دیواری در فصل تابستان

در فصل تابستان، زمانی که به آب گرم مصرفی در حمام یا آشپزخانه نیاز باشد، با فرمان فلوسوئیچ، به صورت اتوماتیک پکیج شروع به کار می‌کند. مشعل را روشن می کند و بعد از بسته شدن شیر آب گرم نیز پکیج خاموش می شود. این دستور از طریق برد الکترونیک صادر می شود و سپس مبدل حرارتی ثانویه، فورا آب را گرم می کند.

چگونگی عملکرد پکیج دیواری در فصل زمستان

عملکرد پکیج در فصل زمستان کاملا متفاوت است زیرا علاوه بر گرم کردن آب مصرفی، وظیفه گرم کردن رادیاتورهای شوفاژ یا دیگر انواع مدارهای گرم کننده را نیز به عهده دارد ولی در زمستان هم اولویت با تامین آب گرم مصرفی است و زمانی که شیر آب گرم باز می شود سنسور آب گرم فعال می شود و سنسور مبدل مدار رادیاتورها تا زمانی که آب گرم مصرفی باز است موقتاً قطع می‌ماند و پس از بسته شدن شیر آب گرم، مدار آب گرم رادیاتور وصل می شود و به این صورت آب گرم همیشه در دسترس خواهد بود.

مشکلات رایج در پکیج ها

اکثر مشکلاتی که در پکیج های گرمایشی به وجود می آید به دلیل کاهش فشار آب داخلی سیستم و یا رسوب آب داخل مبدل های آن است. از جمله مهمترین مشکلاتی که ممکن است در این سیستم به وجود آید به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  •  گرم نشدن رادیاتورها که معمولاً این مشکل با هواگیری هر بلوک رادیاتور رفع می گردد
  • افت فشار آب داخل سیستم (باز کردن شیرپرکن سیستم در زیر پکیج) 
  • گیرپاژ شدن پمپ پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  • خراب شدن فن پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  • خراب شدن پرشر سوئیچ دود ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  • روشن نشدن مشعل پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  • ضعیف شدن جرقه زن پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  • خراب شدن میله یون و سیستم تشخیص شعله پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  •  انسداد دودکش پکیج (اصلاح توسط عوامل فنی) 
  • صدای زوزه پکیج ( تعمیر توسط نصاب مجاز) 
  •  افزایش فشارآب( اصلاح توسط نصاب مجاز) 
  •  خرابی فلوسوئیچ پکیج (تعمیر توسط نصاب مجاز)
  •  رسوب داخل مبدل ثانویه (اسیدشویی استاندارد توسط نصاب مجاز)
  •  ضربه قوچ در پکیج( بررسی توسط نصاب مجاز)

مزایای پکیج دیواری

  • قطع هزینه های مصرف انرژی، در صورت خالی بودن هریک از واحدهای ساختمان و یا در هنگام سفر به دلیل عدم استفاده از سیستم گرمایش مرکزی و مشترک ساختمان، همچنین با توجه به راندمان بالا و مصرف کمتر گاز از افزایش تصاعدی هزینه گاز ساختمان نیز جلوگیری می شود.
  • داشتن استقلال واحد ها، هر زمان از سال امکان روشن یا خاموش کردن دستگاه و یا کم و زیاد کردن دمای آن وجود دارد.
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری نسبت به موتورخانه مرکزی و حذف هزینه نگهداری لوله ها، اتصالات و همچنین هزینه عایق کاری به علت کوتاه تر بودن مسیر لوله کشی کاهش می یابد.
  • عدم نیاز به فضای بزرگ نظیر موتورخانه ها و در دسترس بودن پکیج، به دلیل نصب در آشپزخانه و دسترسی آسان به آن، امکان تنظیم دستگاه مطابق با سلیقه و نیاز مصرف کننده وجود دارد.
  • چنانچه تعداد واحدهای مسکونی یا اداری ساختمان کمتر از 20 واحد باشد، انتخاب سیستم گرمایش براساس پکیج دیواری نسبت به موتورخانه مرکزی از نظر هزینه خرید تجهیزات، زمان، لوله کشی ها و اجرای تأسیسات و حتی معماری ساختمان کاملاً مقرون به صرفه است.

نکته: طبق آخرین مصوبه سازمان نظام مهندسی کشور و مقررات ملی ساختمان، به ساختمانهای اداری یا مسکونی که تعداد واحدهای آنها بیشتر از 30 واحد باشد اجازه انتخاب سیستم گرمایشی مستقل پکیج داده نمی‌شود و موظف به نصب و اجرای موتورخانه مرکزی می‌باشند.

ظرفیت حرارتی پکیج

از موارد مهمی که در قیمت پکیج ها تاثیر گذار است ظرفیت پکیج است که قیمت آن با توجه به ظرفیت و نوع آن افزایش می یابد. پکیج ها در ظرفیت ها و برندهای مختلفی تولید می شوند و با توجه به متراژ محل، ظرفیت گرمایش، نوع سوخت، مشخصات فنی و میزان آب گرم مصرفی قابل انتخاب هستند.

مراحل کارکرد پکیج

زمانی که شیر آب باز می شود آب سرد وارد مبدل آبگرم پکیج می شود.
جریان آب توسط سنسور تشخیص داده می شود و سپس مشعل پکیج روشن می شود تا آب توسط شعله در مبدل حرارتی گرم شود.
آب از مسیر مارپیچی داخل مبدل حرارتی عبور می کند تا بیشترین مقدار گرما را جذب کند.
توسط یک واحد کنترل الکترونیکی گاز تعدیل می شود تا دمای آب ثابت بماند.

مراحل کارکرد پکیج

انتخاب پکیج با توجه به متراژ واحد مسکونی

برای آپارتمان های تا متراژ 120 متر مربع معمولا پکیج هایی با ظرفیت 24 هزار کیلوکالری مناسب است. پکیج های با ظرفیت 22 هزار نیز تا متراژ 110 متر مربع قابل استفاده هستند و البته بیشترین مورد سفارشات خرید پکیج های با ظرفیت 24 هزار و 22 هزار است.
برای متراژهای بالاتر از 120 متر مربع تا متراژ 180 متر مربع از پکیج با ظرفیت 28 هزار و برای متراژ بالاتر از 180 متر مربع و کمتر از 270 متر از پکیج با ظرفیت 35 هزاراستفاده می گردد.
در سالهای گذشته تمامی پکیج های ایران رادیاتور و بوتان، از نوع بدون فن ساخته می شدند اما با گذشت زمان و تولید پکیج های مجهز به فن جهت تخلیه اجباری دود و گازهای احتراق پکیج به بیرون از ساختمان و افزایش ایمنی و کارکرد بهتر و مطلوب تر پکیج ها، هر دو شرکت ایران رادیاتور و بوتان بیشتر پکیج های فن دار و بدون فن را تولید می کنند.
این نکته قابل ذکر است که گاهاً صدای فن پکیج آزار دهنده است و در هنگام نصب پکیج حتما به این نکته توجه کنید که نزدیک به محل استراحت شما نباشد.
صدای پکیج معمولا به دو دلیل ایجاد می شود، صدای مشعل و صدای فن دودکش که این صدا به دلیل کارکرد فن دستگاه در موقع تخلیه گازهای تولیدی می شود است که میزان صدای تولیدی به کیفیت دستگاه ساخته شده نیز بستگی دارد.
برای انتخاب و خرید پکیج متناسب با متراژ واحد مسکونی و کاربرد مورد نظر خود بهتر است از کارشناسان فروش دماتجهیز کمک و راهنمایی بخواهید.

محاسبه تقریبی ظرفیت پکیج گرمایشی

برای محاسبه تقریبی ظرفیت پکيج شوفاژ مورد نیاز، متراژ واحد مسکونی را درعدد 150 (کیلو کالری) و متراژ واحدهای اداری را در عدد 100 (کیلو کالری) ضرب می کنیم (زیرا واحدهای اداری مصرف آب گرم چندانی ندارند) و در صورت نیاز می توانید با کارشناسان شرکت دماتجهیز تماس بگیرید.

همچنین برای برآورد و انتخاب پکیج گازسوز یا گازوئیل و دوگانه سوز برای ویلاها و یا هر نوع ساختمانی که در فضای کاملاً باز و مناطق سردسیر قرار داشته باشد و در زمستان ها از هر چهار طرف به علاوه سقف در معرض سرما باشد، بهتر است به ازاء هر متر مربع از زیربنا حدود 200 تا 250 کیلوکالری گرمایش در نظر بگیرید.

 دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان 

سخن پایانی

مجموعه تخصصی دماتجهیز (اولین و معتبرترین مرجع خرید تجهیزات تأسیسات ساختمان و کلیه تجهیزات تهویه مطبوع، از سال 1383 و دارای 3 جواز کسب معتبر)، انواع پکیج دیواری، زمینی بوتان و ایران رادیاتور صدها محصول دیگر را با تضمین اصل بودن کالا، خدمات پس از فروش، گارانتی معتبر و قیمت مناسب ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً در ساعات اداری از طریق تلفن: 88822550-021 با کارشناسان مجموعه تخصصی دماتجهیز تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط با مقاله "پکیج ایران رادیاتور یا بوتان کدامیک بهتر است؟" را نیز مطالعه فرمایید.

ئماتجهیز

منتظر تماس و مشتاق دیدارتان در مجموعه تخصصی دماتجهیز هستیم

با اشتراک گذاری مقاله فوق در شبکه های اجتماعی، دوستان خود را از مطالب مهم آن آگاه سازید.

whatsapp تلگرام instagram linkedin twitter

محصولات مرتبط

سبد خرید

سبد خرید شما خالیست

حساب کاربری

حساب کاربری

منو
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام