Alt Alt Alt Alt Alt

یونیت هیتر دستگاه های تامین گرما هستند که برای گرم کردن فضا های بسته و بزرگی مانند سالن های ورزشی، کارخانه ها و انواع مختلف سوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله ی بهترین و پر کاربرد ترین تجهیزات گرمایش در این فضا ها به شمار می روند. یونیت هیتر از قدرت گرمایش بسیار خوب و مناسبی برخوردار است و با استفاده از جریان آبگرم یا بخار موتورخانه پروژه می‌تواند در کم ترین زمان، یک فضای بزرگ مانند سالن های ورزشی را گرم کند.

امروزه شرکت ها و کارخانجات بسیاری اقدام به تولید یونیت هیتر آبگرم و بخار می‌کنند. در این میان آن دسته از یونیت هیتر هایی که از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و قیمت مناسب تری نیز داشته باشند، می توانند تقاضاها و کارفرمایان بیشتری را جذب نمایند. مجموعه دماتجهیز، یکی از معتبرترین برندها و شرکت های تخصصی در زمینه ی تولید و فروش انواع یونیت هیتر ها در سطح خاورمیانه است.

در این مطلب سعی خواهیم کرد تا شما را بیشتر با یونیت هیتر آشنا کرده و درباره ی این وسیله ی گرمایشی توضیحاتی را ارائه نماییم. همچنین درباره ی انواع مختلف یونیت هیتر هایی که توسط مجموعه تخصصی دماتجهیز تولید می‌گردند نیز مطالبی ارائه می‌گردد. با ما همراه باشید.

یونیت هیتر چیست؟

تأمین گرما توسط یونیت هیتر

همانطوری که در ابتدای این مطلب گفته شد، یونیت هیتر یکی از بهترین و پر کاربرد ترین وسایل تأمین گرمایش برای گرم کردن فضا های بسته ای همچون سالن های ورزشی، کارخانجات و سوله ها می‌باشد. یونیت هیتر ها از یک جعبه فلزی، الکتروموتور، فن هوادهی آکسیال و تعداد زیادی پره یا فین روی کویل تشکیل شده اند که از داخل این کویل ها آب گرم عبور می کند و این آب گرم باعث گرم شدن این کویل ها و لوله های انتقال آب می شوند که در نهایت سبب گرم شدن فضای داخل سوله ها و سالن های ورزشی می‌شوند.

به عبارت دیگر، یک فن یا پنکه در پشت این کویل ها و پره ها قرار گرفته است که هوا را با سرعت زیاد از میان این کویل ها عبور می دهد و هوا در اثر مجاورت با گرمای تولید شده توسط آب گرم یا بخار موتورخانه در این کویل ها، گرم شده و وارد محیط می‌شود و سبب گرم شدن فضای مورد نظر می‌گردد. البته همانطور که اشاره شد بیشترین کاربرد این نوع هیتر ها، در گرمایش فضا های بزرگ است.

عملکرد یونیت هیتر

در مورد تولید آب گرم و گرم کردن فضای داخلی سوله ها و سالن های ورزشی و کارخانجات، از موتور خانه ها و بویلر ها استفاده می‌شود. موتور خانه ها و بویلر ها از قدرت بسیار بالایی در تولید گرما و گرم کردن آب یا بخار برخوردار هستند و این آب گرم شده از طریق لوله های انتقال دهنده ی آب، به یونیت هیتر ها منتقل شده و وارد کویل های یونیت هیتر می شود. سپس به کمک فن هایی که در پشت این هیتر ها تعبیه شده است، هوا با سرعت زیاد از این کویل های آبگرم عبور داده می شود و سبب گرم شدن فضای داخلی سوله و سالن ورزشی و ... می شود. البته امروزه از این مکانیسم برای گرمایش و سرمایش در موارد متعددی استفاده می شود. استفاده از انواع مختلف فن کویل ها در ادارات، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و ... نمونه دیگر رایج استفاده از این ترکیب فن هوادهی و کویل آب گرم و یا آب سرد است.

کارکرد یونیت هیتر

انواع یونیت هیتر

انواع بسیار گوناگون و مختلفی از یونیت هیتر ها شامل یونیت هیتر های آبگرم، یونیت هیتر های بخار، یونیت هیتر های برقی، یونیت هیتر های دیواری ،سقفی و... تولید می‌شوند که چند مورد از بهترین و معروف ترین برند های این وسایل، توسط مجموعه تخصصی دماتجهیز با قیمت مناسب و گارانتی معتبر به فروش می رسند.

شما می توانید همه ی امکانات و وسایل لازم برای گرمایش یا خنک کردن فضا های بسته یا باز مورد نظر خود را به این مجموعه معتبر سفارش دهید و آن ها را در کم تر از یک هفته دریافت کنید. یونیت هیتر هایی که توسط مجموعه دماتجهیز به فروش می رسند، از جمله ی با کیفیت ترین انواع یونیت‌هیتر‌ها بوده ولی در ادامه به چند مورد از اصلی ترین یونیت هیترهایی که توسط این شرکت به فروش می رسند، اشاره می کنیم و درباره ی مشخصات فنی آن ها توضیح خواهیم داد.

یونیت هیتر آب گرم دماتجهیز

یکی از بهترین محصولاتی که توسط مجموعه تخصصی دماتجهیز عرضه می شود، یونیت هیتر آبگرم دما تجهیز است. مجموعه دماتجهیز، برای فروش این محصول پیشنهاد ویژه ای را ارائه کرده است و محصولات خود را با تخفیف های بسیار عالی به مشتریان ارائه می دهد که این موضوع سبب افزایش تعداد مشتریان برند دماتجهیز شده است. از این یونیت هیتر های آبگرم، می توان برای گرم کردن فضا های سرپوشیده و بزرگ استفاده کرد. تعدادی دمپر در محل خروجی هوای این هیتر ها تعبیه شده است که می توان تیغه های آن ها را تنظیم کرد. یکی از قابلیت های این یونیت هیتر، این است که می توان الکتروموتور آن را از حالت تک دور به دو دور تغییر حالت داد. همچنین برق مصرفی آن نیز تک فاز و 220 ولت می باشد.
این یونیت هیتر ها نیز همانند دیگر انواعی که در بالا به آن ها اشاره شد، در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام از آن ها بر اساس ظرفیت گرمایش از قدرت گرمادهی خاصی برخوردارند. بعلاوه هر چقدر که قدرت گرمادهی و ظرفیت گرمایشی آن ها بیشتر باشد، اندازه ی آن ها نیز بزرگتر خواهد بود. به عنوان مثال یونیت هیتر آبگرم دما تجهیز 240 وات، با قدرت گرمادهی 260000 BTU/hr، ارتفاعی در حدود 85 سانتی متر دارد. این در حالی است که یونیت هیترهای با قدرت گرمادهی کم تر، دارای ابعاد کوچک تر خواهد بود.

یونیت هیتر دماتجهیز

یونیت هیتر صبافرین

این مدل یونیت هیتر، در انواع مختلفی تولید می شود که ظرفیت حرارتی و مشخصات فنی هر یک از آن ها متفاوت است. ظرفیت حرارتی انواع مختلف این یونیت هیتر، از  25000 تا 300000   BTU/hr متغیر است. بدیهی است هر چقدر که ظرفیت حرارتی یک یونیت هیتر آبگرم بیشتر باشد، ابعاد آن نیز بزرگ تر خواهد بود. به عنوان مثال، طول و ارتفاع یونیت هیتر آبگرم صبافرین با قدرت حرارتی بین 200 هزار تا 300 هزار  BTU/hr، 76 می‌باشد. حال آن که در مورد انواع دیگر این نوع یونیت هیتر که ظرفیت حرارتی آن ها کم تر است، ابعاد آن ها نیز کم تر و کوچک تر خواهد بود. اما در این میان یکی از پارامتر هایی که در بین همه ی انواع یونیت هیتر های صبافرین مشترک است، دور موتور آن ها است. به نحوی که دور موتور همه ی انواع این یونیت هیتر ها، بین 900 تا 1400 RPM می باشد. در مورد ظرفیت حرارتی نیز ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بیشترین توان و ظرفیت حرارتی هر یونیت هیتر زمانی است که آب یا بخار با بیشترین دما وارد لوله های یونیت هیتر شود. به عنوان مثال در یونیت هیتر مورد بحث، اگر دمای آب ورودی 176 درجه فارنهایت باشد، بازه تغییرات ظرفیت حرارتی، بین 200000 تا 260000 BTU/hr خواهد بود. این در حالی است که اگر دمای آب ورودی را افزایش دهیم و به 194 درجه فارنهایت برسانیم، بازه ی تغییرات ظرفیت حرارتی هیتر، قطعا افزایش خواهد یافت و در بازه ی 230000 تا 300000 BTU/hr قرار خواهد گرفت. این تغییرات، تغییراتی بدیهی هستند. به عبارت دیگر هر چقدر که دمای آب ورودی افزایش پیدا کند، دمای آب در داخل لوله های انتقال دهنده ی آب به سمت یونیت هیتر نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع باعث داغ شدن کویل های یونیت هیتر و افزایش ظرفیت حرارتی آن خواهد شد. در مورد یونیت هیترهای بخار نیز، هر چقدر فشار بخار بیشتر باشد، گرمایش بیشتر می‌شود.
لازم به ذکر است که نحوه نصب این یونیت هیتر ها به صورت دیواری بوده و مجهز به دمپر هایی هستند که قابلیت تنظیم جریان هوا با پروفیل های مخصوص فولادی را دارا می باشند. کویل های سه ردیفه نیز در این یونیت هیتر ها تعبیه شده اند که کار تولید و انتقال حرارت به داخل فضای مورد نظر را بسیار راحت کرده‌اند.

یونیت هیتر بخار دماتجهیز

یکی دیگر از مهم ترین انواع محصولاتی که توسط مجموعه دماتجهیز تولید و به فروش می رسد، یونیت هیتر بخار است. مشخصات فنی این مدل یونیت هیتر، تقریبا مشابه یونیت هیتر های آبگرم می باشد. فقط قدرت گرمادهی و تولید گرما در این نوع یونیت هیتر، به مراتب از نوع آبگرم آن بالاتر است. این موضوع باعث شده تا از این یونیت هیتر ها بیشتر برای مناطق سردتر استفاده شود و فضا های بسته ای مثل سالن های ورزشی و سوله ها و کارخانجات، به کمک این یونیت هیتر ها در مدت زمان کوتاهی گرم شوند. قدرت گرمادهی این مدل یونیت هیتر نیز در انواع مختلف آن متفاوت بوده و از حدود 38000 تا 520000 BTU/hr متغیر است.
ابعاد یونیت هیتر بخار دماتجهیز در انواع مختلف نیز شبیه یونیت هیترهای آبگرم است. سایز لوله های ورودی و خروجی نیز همانند نوع آبگرم بوده و تغییری ندارند. تنها تفاوتی که بین یونیت هیتر های آبگرم و بخار وجود دارد، در این است که در تولید گرما توسط یونیت هیتر های آبگرم، از آب گرم دیگ موتورخانه برای گرم کردن کویل ها استفاده می شود. حال آن که در مورد یونیت هیتر هایی که به کمک بخار کار می کنند، از بخار آب برای تولید گرما و داغ شدن کویل ها استفاده می شود. با توجه به این که انرژی و توان حرارتی بخار آب برای افزایش دمای کویل ها و پره های یونیت هیتر ها بیشتر است، لذا قدرت گرمادهی یونیت هیتر هایی که به کمک بخار کار می کنند نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.
بعلاوه هر چقدر که فشار بخار ایجاد شده توسط دستگاه های تولید کننده بخار در موتورخانه بیشتر باشد، بدیهی است که قدرت گرمادهی و تولید گرما توسط این یونیت هیتر ها نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در یونیت هیتر 200 که در مورد هیتر های آب گرم نیز درباره ی آن صحبت کردیم، در صورتی که فشار بخار از 5 PSI به 90 PSI برسد، حداکثر توان و ظرفیت حرارتی یونیت هیتر مذکور، از 360000 تا 549000 BTU/hr افزایش خواهد یافت. این افزایش در ظرفیت حرارتی، ناشی از افزایش فشار بخار تولید شده می باشد که می توان از حداکثر توان این یونیت هیتر ها در موارد مورد نیاز و محیط های بسیار سرد بهره برد.
این نوع یونیت هیتر (بخار)، برای گرم کردن فضا های بسیار بزرگ مناسب است. در تولید این مدل یونیت هیتر ها، از بهترین و با کیفیت ترین فلزات و مواد اولیه استفاده شده است. کویل های یونیت هیتر بخار معمولاً از جنس لوله مانیسمان و یا مس هستند و از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند. از الکتروموتور های تک فاز و صنعتی در تولید این یونیت هیتر ها استفاده شده است و بدنه ی این یونیت هیتر ها از ضخامت مناسبی برخوردار می باشد.

علاوه بر یونیت هیتر هایی که در بالا به آن ها اشاره شد و به مشخصات فنی و ویژگی های آن ها اشاره شد، انواع یونیت هیتر های دیگری نیز توسط مجموعه تخصصی دماتجهیز به فروش می رسند که از جمله ی آن ها می توان به یونیت هیتر های داتیس کار، هواساز و ... اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع یونیت هیتر ها، می توانید به سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز مراجعه نمایید.

 دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان 

نحوه‌ی برآورد تقریبی ظرفیت یونیت هیتر

ظرفیت گرمایشی و قدرت گرمادهی در انواع مختلف یونیت هیتر ها متفاوت بوده و براساس ابعاد فضا و موقعیت جغرافیایی مکانی که قرار است یونیت هیتر ها در آن نصب شوند و دمای میانگین سالیانه در آن مناطق و همچنین متراژ فضای مورد نظر، به تعداد و انواع مختلفی از یونیت هیتر ها نیاز خواهد بود. کارشناسان و متخصصانی که در زمینه ی کارشناسی فضا های بسته برای نصب این هیتر ها فعالیت می کنند، همه ی این شرایط را در نظر می گیرند و با توجه به این شرایط، تعداد و مکان قرار گیری یونیت هیتر ها را تعیین می کنند.

بطور کلی برای گرم کردن هر متر مکعب از فضا های سالن های ورزشی، سوله ها و کارخانجات، در حدود 250 تا 400 BTU/hr ظرفیت گرمایشی مورد نیاز است که متخصصان و کارشناسان فعال در این حوزه، به تناسب ابعاد و همچنین قدرت تولید گرما توسط این یونیت هیتر ها، تعداد مورد نیاز برای سالن مورد نظر را تعیین می‌کنند.
در مورد سایز لوله ورودی و خروجی آب یا بخار این یونیت هیتر ها نیز به همین شکل است. هر چقدر که ظرفیت و قدرت تولید حرارت یونیت هیتر بیشتر باشد، سایز لوله ورودی و خروجی آب یا بخار یونیت هیتر نیز بیشتر و بزرگ تر خواهد بود. به عنوان مثال در مورد یونیت هیتر با ظرفیت حرارتی 200 تا 300 هزار BTU/hr، سایز لوله ی ورودی و خروجی آب، 11.4 اینچ است. این در حالی است که در مورد یونیت هیتر های با ظرفیت کم تر، سایز لوله کوچک تر مورد نیاز خواهد بود.
یکی دیگر از پارامتر هایی که در بین انواع مختلف یونیت هیتر آبگرم و بخار متغیر است، ظرفیت هوادهی آنهاست بدیهی است هر قدر ظرفیت و قدرت حرارتی یک یونیت هیتر بیشتر باشد، دارای موتور و فن قوی‌تر و در نتیجه توانایی آن در هوادهی نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در مورد یونیت هیتر مذکور، ظرفیت هوادهی بین 2600 تا 3950 CFM است. در حالی که در نمونه ها و انواع هیتر هایی که ظرفیت حرارتی پایین تری دارند، ظرفیت هوادهی نیز کم تر می باشد.

برای دریافت اطلاعات و بررسی بیشتر درخصوص انواع یونیت هیترها و نحوه انتخاب آنها به مطالب درج شده در کتگوری یونیت هیتر مجموعه تخصصی دماتجهیز مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در این مقاله شرح دهیم. اگر قصد انتخاب و خرید یونیت هیتر برای سالن خود را دارید، مجموعه تخصصی دماتجهیز (اولین و معتبر ترین مرجع کشور در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه های تهویه مطبوع)، انواع یونیت هیتر و هزاران کالای دیگر را با تضمین اصل بودن کالا، گارانتی معتبر و قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهد. ضمنا اگر جهت انتخاب و مقایسه برندهای این محصول سوالی داشتید، لطفاً در ساعات اداری با کارشناسان بخش تجهیزات گرمایشی مجموعه دماتجهیز از طریق تلفن 88822550-021 تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط با مقاله "یونیت هیتر چیست؟" را نیز مطالعه فرمایید.

ئماتجهیز

منتظر تماس و مشتاق دیدارتان در مجموعه تخصصی دماتجهیز هستیم

با اشتراک گذاری مقاله فوق در شبکه های اجتماعی، دوستان خود را از مطالب مهم آن آگاه سازید.

whatsapp تلگرام instagram linkedin twitter

دیدگاه‌ها (0)

دیدگاهی یافت نشد

ثبت دیدگاه

سبد خرید

سبد خرید شما خالیست

حساب کاربری

حساب کاربری

منو
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام