Damatajhiz

Alt Alt Alt Alt Alt

در میان تبلیغات فروش کولرهای گازی اسپلیت، شاید این جمله را شنیده اید که: "برق مصرفی کولرهای گازی اینورتر از کولرهای معمولی کمتر است." یا واقعاً "مصرف برق کولرهای گازی­ چندین برابر مصرف برق کولرهای آبی می باشد؟ میزان صحت مطالب فوق موضوعی است که در ادامه قصد داریم به تحلیل آن بپردازیم تا واقعیت تاثیر اینورترها را در کاهش هزینه های برق مصرفی هر واحد مشخص نمائیم. و بین کولرهای گازی اینورتر یا کولرهای معمولی کدام را انتخاب کنیم؟

کولر های گازی اینورتر یا کولر های معمولی

‌مهمترین نکات در انتخاب کولرهای گازی اینورتر و کاهش مصرف برق چیست؟

قبل از خرید کولرهای گازی اسپلیت توجه داشته باشید که دانستن چه نکاتی به انتخاب درست یک کولر گازی متناسب با شرایط شما الزامی است؟

  • همانطور که می دانید دلیل اصلی کاهش میزان مصرف انرژی در کولرهای گازی اینورتر افزایش تدریجی دور موتور (کمپرسور) پس از استارت کولر است، بنابراین بهتر است کولر گازی و اسپلیت هایی را انتخاب نمایید که دارای اینورتر یا سطح مصرف انرژی A یا B باشند. (خصوصاً در هنگام نیاز به استفاده از کولرهای گازی اسپلیت که دارای ظرفیت 18000 بی تی یو یا بیشتر باشند که قدرت کمپرسور بالا و برق مورد نیاز استارت بالاتری دارند)

  • نکته مهم دیگری که در مورد کولرهای گازی وجود دارد این است که مصرف برق کولرهای گازی با میزان ظرفیت کولرها رابطه مستقیم دارد به این صورت که با بالا رفتن ظرفیت کولرها میزان برق مصرفی آنها نیز بالا می رود.

  • اگر شما در بالاترین طبقه ساختمان سکونت دارید، به دلیل تابش نور خورشید در تابستان و انتقال گرما به واحد زیر سقف، ناگزیر باید به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن بین 600 تا 800 بی تی یو (BTU) ظرفیت سرمایشی را در نظر بگیرید اما در صورتی که در طبقات وسط ساختمان ساکن هستید می‌‌توانید به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) ظرفیت سرمایشی را برای کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز خود مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال: یک هال نشیمن با مساحت 25 متر که در طبقه وسط ساختمان واقع شده است نیاز به یک اسپلیت 12000 BTU با مصرف برق 0.8 KW دارد. در حالی که همین هال نشیمن اگر در بالاترین طبقه و زیر سقف بام باشد به دلیل تابش و گرمای خورشید در تابستان باید از اسپلیت 18000 استفاده کند.

  • در صورتی که از کولر آبی استفاده می کنید و یکی از اتاق های ساختمان به دلیل کانال کشی غیر اصولی و غلط کولر آبی، به اندازه کافی خنک نمی شود می توانید با بستن دریچه کانال همان اتاق، نسبت به نصب یک کولر گازی و یا اسپلیت مناسب در آن اتاق اقدام نمائید.

  • از طرف دیگر شاید بارها این جمله را توسط تبلیغات شرکت های وارد کننده کولر گازی اینورتر شنیده اید که کولرهای گازی اینورتر نسبت به سایر کولرهای گازی، کاهش مصرف برق 60 درصدی را خواهند داشت اما صحت این موضوع به اثبات نرسیده است و حتی منطقی هم  به نظر نمی رسد، زیرا در ماه‌های تیر و مرداد که دمای هوای بیرون به 40 درجه سلسیوس میرسد، کولر و کمپرسور آن برای تامین هوای خنک و مطلوب 24 درجه در داخل با حداکثر توان و به طور دائم در حال کار خواهد بود و این پرسش به وجود می آید که واقعا میزان کاهش مصرف برق صرفاً به دلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و استارت آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر می تواند تا میزان 60 درصد باشد؟

  • اگر کنتور برق واحد ساختمان شما 25 آمپر است مجموع آمپراژ مصرفی کولر گازی و اسپلیت های انتخابی شما نباید از 20 آمپر بیشتر باشد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که آمپر ارائه شده در برق مصرفی کولرهای گازی و اسپلیت، آمپر راه انداز و اولیه است و پس از راه اندازی معمولا جریان برق مورد نیاز تا 30 درصد از آمپر راه انداز کمتر خواهد بود.

  • حتما برایتان پیش آمده که بدانید کدام مارک یا برند در انواع کولرهای موجود در بازار مناسب انتخاب است، اما دقیقا نمی توان گفت که کیفیت کدام برند بهتر است زیرا دستگاهها همگی دارای ساختار و قطعات مشابه هستند و براساس اینکه چه ظرفیتی دارند و دارای چه کمپرسوری هستند طیف محصولات متفاوت خواهد بود. اما بهترین انتخاب کولرهای گازی یا اسپلیت هایی هستند که خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه می دهند و در این زمینه خوشنامتر هستند.

چگونگی نصب کولرهای گازی و تاثیر آن در کاهش مصرف برق

  • همانطور که می دانید هوای خنک اسپلیت ها از پنل داخلی به سمت روبرو جریان دارد بنابراین پنل داخلی باید درست در جایی نصب شود که روبروی محل نشستن شما یا سایر افراد خانواده باشد زیرا طول پرتاب هوای اسپلیت ها بر اساس ظرفیت و مدل بین 5 تا 15 متر است.

  • با توجه به اینکه انباشت هوای گرم در زیر سقف بیشتر است بهتر است پنل داخلی اسپلیت ها پایین تر از سقف نصب شود. بسیاری از نصاب ها پنل داخلی را تنها 10 سانتیمتر از سقف فاصله می دهند اما مناسبترین فاصله نصب پنل داخلی اسپلیت از سقف 40 تا 50 سانتیمتر است تا با اینکار جریان هوای خنک در سطح محیط افزایش یابد.

نکته: در فروشگاه ها، رستوران ها و فضاهایی که ارتفاع سقف آنها تا کف بیش از 2.8 متر می باشد نصب پنل داخلی اسپلیت در ارتفاع 2/2 متری از کف محل مورد نظر بهترین اقدام در کاهش موثر مصرف برق و افزایش راندمان خنک کنندگی کولرهای گازی اسپلیت در محل مورد نظر است.

کاهش مصرف برق در کولر گازی

چگونه می توانیم مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

  • در صورتیکه می خواهید با استفاده از کولرهای گازی و اسپلیت هزینه برق مصرفی شما خیلی بالا نباشد و از هوای خنک و مطبوع بهره مند شوید می بایست دمای کولر گازی خود را روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم نمائید در اینصورت با وجود روشن بودن فن پنل داخلی که مصرف برق آن فقط بین 15 تا 30 وات است در بیشتر زمانها کمپرسور دستگاه خاموش خواهد بود. 
     
  • توصیه می شود در صورتی که پنجره های ساختمان شما رو به غرب و یا شرق است جهت جلوگیری از ورود گرما به داخل ساختمان از پنجره های دو جداره یا پوشش های ضد UV روی سطوح پنجره ها استفاده کنید تا با این کار از ورود تششع گرما در تابستان و همچنین تششع سرما در زمستان جلوگیری شود.

  • بهترین انتخاب در پنجره های ساختمان استفاده از پنجره های UPVC با شیشه های آنتی رفلکس و دو جداره است، زیرا این پنجره ها از نفوذ هوای گرم و سرد و حتی صدا و گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کنند.

  • استفاده از لامپ های کم مصرف تاثیر به سزایی در کاهش انباشت گرما در ساختمان خواهد داشت و موجب کاهش مصرف برق در زمان کارکرد کولر گازی و اسپلیت خواهد شد. بنابراین اگر از لامپ های پر مصرف استفاده می کنید بهتر است در اسرع وقت نسبت به تعویض آنها به لامپهای کم مصرف اقدام نمائید.

  • استفاده از وسائل خانگی همچون اجاق گاز، اتو و دیگر لوازم پرمصرف که موجب ایجاد گرما در فضای منزل می شود را بین ساعات 7 تا 10 شب انجام ندهید تا با این کار موجب کاهش انباشت زمان کار کولر گاز و اسپلیت خود شوید و مصرف برق را کاهش دهید.

  • استفاده از سایبان بر روی پنل بیرونی کولر اسپلیت موجب راندمان بهتر کندانسور دستگاه وکاهش برق مصرفی آن خواهد شد که این امر موجب تبادل حرارت و خنک شدن گاز کولر خواهد شد. همچنین پنل بیرونی می بایست به گونه ای نصب شود که امکان جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی فراهم گردد.

کاهش مصرف برق با کولر گازی اینورتر

  • در صورتی که عایق لوله های رابط در بیرون از ساختمان از بین برود، اسپلیت مقداری از خنکی گاز مُبرّد را از دست می دهد بنابراین ضروری است که به طور سالیانه به ترمیم عایق لوله های مسی رابط اقدام نمائید.

  • حتما در سرویس های سالیانه از نصاب بخواهید که مقدار فشار گاز مبرد مورد نیاز کولر گازی را کنترل نماید و ضمناً از تمیز بودن سطح فین ها و کوئل های کندانسور بیرونی نیز اطمینان حاصل کنید.

  •  رعایت مواردی همچون شستشوی ماهانه و تمیزی فیلترها و سطح کویل پنل داخلی اسپلیت ها در ایجاد هوای مطبوع و خنک و افزایش راندمان دستگاه نیز حائز اهمیت خواهد بود بنابراین سعی کنید بصورت ماهانه درب پنل داخلی اسپلیت را باز نموده و فیلترها را شستشو نمائید و غبار روی سطح کویل را با دستمال مرطوب پاک نمائید.

  • با محاسبه وات و آمپر مصرفی کولر گازی ذکر شده در کاتالوگ و لیبل مشخصات دستگاه می توان سطح انرژی مصرفی کولرهای گازی را محاسبه کرد اما این سطح انرژی به شما عددی برای محاسبه مصرف برق نخواهد داد و بیشتر بیانگر بازدهی و راندمان کولر گازی است.

  • برای محاسبه مصرف برق باید تعرفه درج شده شرکت توانیر را بر روی قبض ماهانه برق خود در نظر داشته باشید زیرا شرکت توانیر میزان تعرفه را بر اساس کیلو وات ساعت و در زمان بندی ساعت کم بار، میان بار و اوج بار درج می نماید.

  • برای محاسبه میزان برقی مصرفی این موضوع را در نظر داشته باشید که روند محاسبه ی مصرف برق از طرف اداره برق به صورت تصاعدی و پلکانی محاسبه می شود، بنابراین اگر میزان مصرف برق شما از حدی بیشتر باشد با تعرفه ی دیگری محاسبه می شود و این تعرفه در بازه های متفاوت برق مصرفی به میزان کمی متفاوت خواهد بود.

  • همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تعرفه میزان مصرف برق در برخی از شهرها مانند اهواز و شهرهای جنوبی و شرجی به دلیل گرمای زیاد و رطوبت بالای هوا، که تنها از کولر گازی و اسپلیت می توان برای سرمایش استفاده نمود، پایین تر است. تعرفه مصرف برق در شهری مانند تهران که امکان ستفاده از باقی سیستم های خنک کننده مانند کولر آبی وجود دارد بالاتر است و این تعرفه در فیش برق ماهانه شرکت توانیر درج می شود.

  • مصرف برق در حالت گرمایش و سرمایش با یکدیگر تفاوت خواهد داشت و ممکن است دستگاه در حالت گرمایش حدود یک آمپر بیشتر مصرف برق داشته باشد و برای محاسبه و اطلاع از وات و آمپر مصرفی آن می بایست به اینکه در کدام حالت از دستگاه استفاده می شود توجه داشته باشید.

  • برای محاسبه میزان مصرف برق حتما به این نکته توجه داشته باشید که حدودا چند ساعت از کولر گازی استفاده کرده اید. همچنین خاموش و روشن کردن های متوالی کولر گازی و روشن شدن مجدد کمپرسور، تا حد زیادی میزان مصرف برق لحظه ای را افزایش خواهد داد به دلیل اینکه جریان کشی لحظه ای برق استارت کولرهای گازی معمولی برخلاف مدل های اینورتردار زیاد است و این آمپر را نمی توان در محاسبه ی مصرف برق کولر گازی به شکل دقیقی محاسبه کرد.

یک نمونه از محاسبه هزینه برق کولر گازی

فرض کنیم شما دارای یک کولر گازی24000 BTU  با مصرف برق 2200 وات بر ساعت هستید و روزانه 10 ساعت از آن استفاده می کنید و دوره محاسبه ی قبض 30 روزه است، به عنوان مثال میزان تعرفه اداره برق نیز با روند پلکانی و تصاعدی برای مصرف مازاد بر مصرف 600 کیلو وات 2100 ریال است، حال محاسبه به شکل زیر خواهد بود. با توجه به جدول زیر می توانید اعداد خود را جایگزین کرده و میزان مصرف را محاسبه کنید.

تبدیل مصرف به کیلو وات 2.2=2200/1000
میزان کیلو وات مصرف 10 ساعت در روز 22=2.2*10
میزان کیلو وات مصرف در ماه 660=30*22
محاسبه بر اساس تعرفه فرضی 1386000=2100*660

در نظر داشته باشید این فقط میزان مصرف یک کولر گازی اسپلیت 24000 BTU است و بدون در نظر گرفتن دیگر مصرف کننده های برق ساختمان است و این محاسبه برای زمانی است که در تابستان شما حدود 10 ساعت در روز از کولر گازی استفاده کرده اید و با توجه به حداکثر تعرفه شرکت توانیر محاسبه صورت گرفته است.

اما چگونه می توان متوجه شد که کولرهای گازی اینورتر مصرف برق کمتری نسبت به سایر کولرها دارند. آیا از نظر شما مصرف برق کولر گازی اینورتر چقدر از کولر گازی معمولی کمتر است؟ آیا شما با این جمله موافق هستید که هزینه برق مصرفی کولرهای گازی اینورتر 60% کاهش می یابد؟ ما پاسخ این سوالات را به عهده شما می گذاریم تا با مطالعه موارد فوق تصمیم به انتخاب و خرید کولر گازی مورد نظر خود بگیرید.

مقایسه مصرف برق کولر گازی با کولر آبی

میزان مصرف برق کولرهای آبی به دلیل استفاده از الکتروموتورهای 1/3 اسب (250W) تا 3/4 اسب (500W) در ظرفیت های مختلف بسیار کمتر از مصرف برق کولرهای گازی اسپلیت است که در ظرفیت 9000 بی تی یو از کمپرسور 750 وات و در ظرفیت‌های 30000 بی تی یو معمولاً از کمپرسور 2500 وات استفاده می‌کنند. علاوه بر این یک کولر آبی با مصرف برق تقریباً 1/4 کولر گازی یا اسپلیت می‌تواند مساحتی چند برابر یک کولر اسپلیت را خنک کنند. هرچند که اولاً میزان خنکی کولر آبی به اندازه خنکی کولرهای گازی اسپلیت نیست و ثانیاً کولرهای آبی علاوه بر مصرف برق، حدود 15 تا 20 لیتر در هر ساعت (براساس ظرفیت کولر آبی) آب مصرف می‌کنند.

 دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان 

محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

برای محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز(در شرایط آب و هوایی مانند شهر تهران) در طبقات وسط ساختمان، به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و درطبقاتی که بالای آن‌ها پشت بام است، به دلیل تابش مستقیم نور خورشید بر سقف، به ازاء هر مترمربع زیربنا بین 600 تا 800 (BTU) درنظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، برای یک اتاق 12 متری اسپلیت 9000، برای مساحت 17 متری اسپلیت 12000، برای مساحت 25 متری اسپلیت 18000، برای سالن 40 متری اسپلیت 24000 و برای سالن 45 متری اسپلیت 32000 می تواند مناسب باشد. همچنین می‌توانید برای سهولت بیشتر، جهت محاسبه تقریبی و تعیین ظرفیت اسپلیت یا کولر گازی به جدول مربوطه در سایت دماتجهیز مراجعه نمایید و با توجه به شرایط و مبانی محاسبات عنوان شده، ظرفیت کولر گازی و اسپلیت خود را مشخص کنید. جدول یاد شده نسبت تقریبی ظرفیت کولر گازی به متراژ محیط در هوای معتدل را نشان می دهد.

سخن پایانی

مجموعه تخصصی دماتجهیز (اولین و معتبرترین مرجع خرید تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) انواع کولر گازی و هزاران محصول دیگر را با تضمین اصل بودن کالا، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر ارائه نماید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد انتخاب و مقایسه برندهای محصولات و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ در ساعات اداری تماس گرفته و از کارشناسان شرکت مهندسی و تولیدی دماتجهیز مشاوره دریافت نمایید.

مقالات مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط با مقاله "کولرهای گازی اینورتر یا کولرهای معمولی؟" را نیز مطالعه فرمایید.

دماتجهیز

منتظر تماس و مشتاق دیدارتان در مجموعه تخصصی دماتجهیز هستیم

با اشتراک گذاری مقاله فوق در شبکه های اجتماعی، دوستان خود را از مطالب مهم آن آگاه سازید.

whatsapp تلگرام instagram linkedin twitter

محصولات مرتبط

سبد خرید

سبد خرید شما خالیست

 

حساب کاربری

حساب کاربری

منو
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام