Alt Alt Alt Alt Alt

کولر گازی یکی از رایج ترین تجهیزات تهویه مطبوع خانگی است که جهت ایجاد هوای مطلوب در بسیاری از اماکن مسکونی، اداری، تجاری و... بکار گرفته می‌شود. بازدهی مناسب و عملکرد خوب کولر های گازی اسپلیت سبب شده تا در طول سال خصوصاً در فصل تابستان، افراد زیادی برای خرید و استفاده از این تجهیز اقدام نمایند.
برای انتخاب کولر گازی در ابتدا لازم است که نکات و پارامتر هایی در نظر گرفته شود تا دستگاه خریداری شده، از نظر نوع، ظرفیت سرمایش، امکان نصب و... متناسب با فضای مورد نظر انتخاب گردد. در مقاله راهنمای انتخاب و خرید کولر گازی و اسپلیت، جدول محاسبه ظرفیت، تفاوت کولر گازی های معمولی و اینورتر، نکات مهم انتخاب، حداکثر فاصله مجاز پنل داخلی با بیرونی نحوه تشخیص اصالت و گارانتی محصول و... شرح داده شده است. لطفاً در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با تفاوت کولر گازی و اسپلیت، همچنین نحوه انتخاب و خرید این محصول بیشتر آشنا شویم.

راهنمای انتخاب و خرید کولر گازی و اسپلیت

تفاوت کولر گازی و اسپلیت

تعداد قابل توجهی از کاربران فضای مجازی خواسته اند که مطلبی را در خصوص تفاوت کولر گازی و اسپلیت در بلاگ و صفحات مجموعه تخصصی دماتجهیز در شبکه های اجتماعی قرار دهیم. با تشکر از نظر همراهان همیشگی دماتجهیز، در ادامه به شرح مطالبی جهت پاسخ به سوالات شما عزیزان پرداخته شده است.

کولر گازی: همانطور که می‌دانید کولر گازی تجهیزی است که جهت خنک کردن دمای محیط (با امکان گرمایش)، بکار گرفته می‌شود. کولر گازی، همچنین به از بین بردن ذرات معلق درهوا و جذب رطوبت اضافی هوا در تابستان کمک می‌کند.
سیستم کاری کولرگازی اینگونه است که، با جریان ممتد گاز مبرّد، حرارت از درون اتاق جذب و به خارج از محیط منتقل می‌شود. این عملیات، به کمک چهار قطعه اصلی در سیکل تبرید کولر گازی اجرا می شود، کندانسور، اواپراتور (پنل داخلی)، کمپرسور و شیر انبساط.

اسپلیت: تمامی کولر های گازی جهت ایجاد هوای مطلوب در محیط از روش سیکل تبرید ترمودینامیکی پیروی می‌کنند و نحوه عملکرد اسپلیت ها (کولر گازی های دوتکه)، کاملاً مشابه کولر گازی های پرتابل و پنجره ای است. در واقع اسپلیت یک مدل کولر گازی است که بصورت دوتکه و دارای پنل داخلی و یونیت خارجی تولید می‌شود. بنابراین اسپلیت ها دارای دو یونیت داخلی و خارجی هستند که اواپراتور (EVAPORATOR) و کندانسور(CONDENSER) نامیده می‌شوند. اواپراتور بصورت یک پنل شیک در اتاق نصب شده و توسط لوله مسی که حاوی گاز مبرّد هستند به یونیت خارجی یا کندانسور متصل می‌گردد. مزیت اسپلیت ها نسبت به کولر گازی های دیگر توان ظرفیتی بالاتر، صدای بسیار کم (به دلیل نصب کندانسور بیرون از محیط)، قابلیت دوفصله بودن (ایجاد سرمایش و گرمایش) و... می‌باشد که سبب افزایش استقبال مصرف کنندگان از این تجهیز گردیده است.

انواع کولر گازی

کولر های گازی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند.

کولر گازی نوع پنجره ای

کولر گازی پنجره ای ساده ترین و قدیمی ترین نوع کولر گازی است که به صورت یک تکه یا یک جعبه طراحی شده، یعنی قسمت کمپرسور و پنل با هم در یک باکس قرار دارند. این نوع کولرها از طراحی یکپارچه برخوردار اند و اغلب روی فریم اضافه شده به پنجره اتاق (نبشی نمره 3) نصب می‌شوند به همین دلیل به آنها کولر گازی پنجره ای گفته می شود. نصب کولر گازی پنجره ای بسیار آسان است، کافیست مکان قرار گیری آن را روی پنجره یا دیوار مشخص و آماده کنید و دوشاخه دستگاه را به پریز برق متصل کنید. کولر گازی پنجره ای درظرفیت های 9000، 12000، 18000 و 24000 تولید می‌شوند، کمی صدا دارند و بهترین کاربرد آنها درمکان هایی با مساحت کمتر از 50 متر مربع است.

ضمناً کولرهای گازی پنجره ای نیز دارای ترموستات تنظیم دما، ریموت کنترل و اغلب آنها دارای حالت گرمایش نیز می‌باشند. این کولر ها از برق تک فاز استفاده می‌کنند و قسمت پشت آنها باید به طرف محیط بیرون ساختمان باشد تا هوای گرم خروجی از کندانسور به بیرون از اتاق منتقل گردد.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی نوع پرتابل

کولر گازی پرتابل (قابل حمل) هم مانند کولر گازی پنجره ای تمام قطعات را درون خود جای داده است و یک پارچه است و علت نام گذاری این کولرها این است که قابل حمل و جابجایی هستند و به دیوار یا سقف متصل نمی‌شوند، و در برخی موارد چرخ دار بوده که جا به جایی آنها را آسان‌تر می‌کند. ولی برای استفاده از آنها باید امکان انتقال هوای گرم لوله خرطومی به قطر 15 سانتیمتر پشت دستگاه به هوای باز بیرون وجود داشته باشد. کولر گازی های پرتابل کوچک برای محیط های کوچک (تا 12 متر مربع) همچون اتاق خواب مناسب هستند، کولر گازی های پرتابل متوسط برای دفاتر تجاری و اتاق های بزرگ تر (تا 15 متر مربع) مناسب اند. کولر گازی های پرتابل روی زمین قرار می گیرند و روشن کردن آنها نیاز به مهارت خاصی ندارد و با متصل کردن برق تک فاز به آن و هدایت لوله ای که گرمای دستگاه را به بیرن منتقل می کند، انجام می شود. کولر گازی های پرتابل در دو نوع تک لوله ای و دو لوله ای تولید می‌شوند. دولوله ای ها علاوه بر خارج کردن گرمای محیط، هوای تازه را هم جایگزین می کنند، و نسبت به تک لوله ها قیمت بالاتر و مصرف انرژی بیشتری دارند.

کولر گازی پرتابل

اسپلیت یا کولر گازی دوتکه

کولرهای گازی دو تکه را بیشتر با نام اسپلیت می شناسند. این کولرها از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی تشکیل می شوند. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که آن را خارج از ساختمان نصب می کنند. یونیت داخلی که شامل واحد تبخیر (اواپراتور) در داخل ساختمان جای می گیرد. این دو یونیت توسط دو لوله مسی به یکدیگر متصل هستند. به دلیل کارایی بیشتر این نوع از کولر های گازی و امکان تامین سرمایش و گرمایش و صدای کم (چون کمپرسور خارج از محیط نصب می شود) و ... این نوع از کولر گازی ها را میتوان پرطرفدار ترین آنها معرفی کرد. اسپلیت ها در ظرفیت های 9000 تا 32000 به صورت دیواری و در ظرفیت های 45000 تا 90000 به صورت ایستاده تولید و عرضه می شوند.

لازم به ذکر است هنگام انتخاب و سفارش خرید کولر اسپلیت مورد نیاز خود علاوه بر توجه به متراژ محیط، ظرفیت کولر، ابعاد پنل داخلی، محل قرارگیری، برند و قیمت آن باید به موضوع تک فاز یا 3 فاز بودن برق مورد نیاز خصوصاً در ظرفیت‌های بالاتر از 40000 توجه فرمایید.

اسپلیت

تفاوت کولر گازی معمولی و اینورتر

کولر گازی های مدرن، از تکنولوژی موتورهای با دور متغیر به نام اینورتر استفاده می کنند، که نتیجه آن کنترل بهتر دما و جریان الکتریکی است. تنها با تنظیم سرعت دور کمپرسور، نرخ جریان مبرد، ظرفیت کولر گازی و دمای اتاق به دقت کنترل می‌شود، این در حالیست که عملکرد کمپرسور در کولر گازی های معمولی صرفاً امکان خاموش و روشن شدن دارند و سرعت عمل کمپرسور یا موتور را نمی توان تنظیم کرد، یعنی کمپرسور کولر گازی های معمولی یا متوقف است یا با تمام توان کار می کند که باعث کاهش طول عمر دستگاه و مصرف انرژی الکتریکی بیشتر در زمان هربار استارت کولر می‌شود.

طرز کار کمپرسور کولر گازی های معمولی به این صورت است که، پس از استارت با دریافت شدت جریان بیشتر (آمپر = A) و صد در صد توان، فعالیت خود را آغاز کرده و پس از ارائه عملکرد، با فرمان دستی یا سنسور دمای کولر غیر فعال شده و می‌ایستد. زمانی که کمپرسور روشن است با اینکه دستگاه خنکی مطلوبی را ایجاد می‌کند، مصرف انرژی آن بالا بوده و هنگام غیرفعال شدن کمپرسور نیز، خنکی هوای اتاق کاهش می‌یابد.

اما تکنولوژی به کار رفته در کولر گازی های کم مصرف نسل جدید که اینورتر(inverter) نام دارد، این قابلیت را ایجاد کرده که کمپرسور توانایی تنظیم دور و عملکرد متغیر داشته باشد. این امر باعث می‌شود که کمپرسور تا زمانی که دستگاه را خاموش نکنید همچنان با دورهای متغیر به کار خود ادامه دهد و با توجه به اینکه در طول فعالیت از صد درصد توان خود استفاده نمی‌کند و کاملاً خاموش نمی‌شود، کیفیت خنک کنندگی دستگاه تا حدودی ثابت مانده و مصرف انرژی (برق) کولر گازی نیز بهینه می ‌شود.

 دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان 

جدول محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

برای محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز(در شرایط آب و هوایی مانند شهر تهران) در طبقات وسط ساختمان، به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و درطبقاتی که بالای آن‌ها پشت بام است، به دلیل تابش مستقیم نور خورشید بر سقف، به ازاء هر مترمربع زیربنا بین 600 تا 800 (BTU) درنظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، برای یک اتاق 12 متری اسپلیت 9000، برای مساحت 17 متری اسپلیت 12000، برای مساحت 25 متری اسپلیت 18000، برای سالن 40 متری اسپلیت 24000 و برای سالن 45 متری اسپلیت 32000 می تواند مناسب باشد. همچنین می‌توانید برای سهولت بیشتر، جهت محاسبه تقریبی و تعیین ظرفیت اسپلیت یا کولر گازی به جدول زیر مراجعه نمایید و با توجه به شرایط و مبانی محاسبات عنوان شده، ظرفیت کولر گازی و اسپلیت خود را مشخص کنید. جدول زیر نسبت تقریبی ظرفیت کولر گازی به متراژ محیط در هوای معتدل را نشان می دهد.

جدول محاسبه تقریبی کولر گازی و اسپلیت

حداکثر فاصله یونیت داخلی و یونیت خارجی اسپلیت ها چقدر است؟

رعایت فاصله استاندارد کندانسور و اواپراتور در اسپلیت ها، از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و راندمان دستگاه است. در ادامه، حداکثر طول لوله های مسی رابط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی اسپلیت ها در ظرفیت های مختلف شرح داده شده است. لازم به ذکر است، ظرفیت کولر گازی و اسپلیت بر حسب BTU (British Therminul Unit ) عنوان می‌شود، به عنوان مثال؛ اسپلیت 18000 دارای ظرفیت 18000 BTU است.

  • BTU 9000 = حداکثر فاصله در ارتفاع 3 متر، و حداکثر فاصله طولی 5 متر
  • BTU 12000 = حداکثر فاصله در ارتفاع 5 متر، و حداکثر فاصله طولی 8 متر
  • BTU 18000 = حداکثر فاصله در ارتفاع 7 متر، و حداکثر فاصله طولی 10 متر
  • BTU 24000 = حداکثر فاصله در ارتفاع 8 متر، و حداکثر فاصله طولی 12 متر
  • BTU 30000 = حداکثر فاصله در ارتفاع 10 متر، و حداکثر فاصله طولی 15 متر

نکته مهم: همانطور که گفته شد فاصله یونیت داخلی و یونیت خارجی اسپلیت ها باید مطابق با ظرفیت دستگاه باشد. عدم رعایت فاصله استاندارد می‌تواند بر کاهش عملکرد سرمایشی اسپلیت تاثیر گذار باشد.

تشخیص کولر گازی اصلی

از راه های شناسایی کولر گازی های تقلبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

بررسی شناسه کالا

یکی از راه‌های مطمئن جهت شناخت کالای غیرقاچاق، دارا بودن شناسه کالا است. جهت استعلام شناسه هر کالا باید به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایید.

چک کردن برد الکتریکی پنل خارجی

برای اینکه بتوانید به راحتی کولر گازی اصلی را از تقلبی تشخیص دهید، می‌بایست از فروشنده بخواهید که برد الکتریکی پنل خارجی را به شما نشان دهد. این برد در قسمت کمپرسور و کندانسور قرار گرفته است. لازم است بدانید که کولرهای گازی تقلبی فاقد برد هستند و یا دارای بردهای ساده و ابتدایی هستند، در حالی که کولرهای گازی اصلی، دارای بردهای بزرگ و با کیفیتی می‌باشند.

درخواست معرفی نمایندگی خدمات پس از فروش معتبر

از فروشنده بخواهید تا به شما شرکت شناخته شده و معتبری را به منظور دریافت خدمات پس از فروش معرفی نماید. در صورتی که او از این کار سر باز زند و یا شرکت گارانتی دهنده معتبری را معرفی نکند، می‌بایست به اصل بودن کولر گازی که قصد خرید آن را دارید، شک کنید!
برای کسب اطلاعات جامع در خصوص شناسایی کولر گازی اصلی و تقلبی می‌توانید مقاله نحوه تشخیص کالای تقلبی را در بلاگ مجموعه تخصصی دماتجهیز مطالعه فرمایید.

نکات مهم در زمان انتخاب و خرید کولر گازی

برای انتخاب و خرید یک کولر گازی مناسب، ابتدا ابعاد و متراژ محیط مورد نظر باید اندازه گیری شود تا درانتخاب ظرفیت سرمایشی(BTU) کولرگازی، اشتباه رخ ندهد. زیرا در صورتی که ظرفیت سرمایش کولرگازی یا اسپلیت خریداری شده، کمتر از ظرفیت سرمایش مورد نیاز محیط باشد، دستگاه نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و عملکرد موثری در کاهش دمای محیط نخواهد داشت وقتی شرکت گارانتی دهنده، آن را برای آن محیط گارانتی نمی کند. و اگر بلعکس، ظرفیت سرمایش کولر گازی بیشتر از میزان مورد نیاز محیط باشد، هزینه خرید و هزینه ای که بابت مصرف انرژی الکتریکی (برق مصرفی) دستگاه باید پرداخت شود، افزایش می یابد. در ادامه پارامتر های مهم دیگری در خصوص انتخاب کولر گازی و اسپلیت ذکر شده است.

برق مورد نیاز

اگر کنتور برق واحد شما 25 آمپر باشد، مجموع آمپراژ مصرفی اسپلیت یا کولر گازی که انتخاب می‌نمائید نباید از 20 آمپر بیشتر باشد. لازم به ذکر است که آمپر ارائه شده در برق مصرفی اسپلیت ها، آمپر راه انداز و اولیه است که پس از شروع به کار کمپرسور، معمولا جریان برق مورد نیاز حدود 30% کمتر از آمپر راه انداز خواهد بود.
اگر مقدار BTU کولر را بر ۲۰۰۰ تقسیم کنید. عدد به دست آمده مقدار جریان مصرفی آن کولر گازی بر حسب آمپر است. یعنی یک دستگاه کولر گازی ۲۴ هزار حدوداً به ۱۲ آمپر جریان برق در زمان راه اندازی و هربار استارت اولیه نیاز دارد (اگر اینورتر نباشد). البته امروزه کنتور برق اغلب واحدهای مسکونی یا اداری 32 آمپر است و شرکت برق سال هاست کنتور 25 آمپر به واحدها اختصاص نمی دهند.

نوع کمپرسور (موتور)

توجه به نوع معمولی، یا اینورتر بودن عملکرد کمپرسور دستگاه، از پارامتر های مهم در انتخاب و خرید کولر گازی است. کولر گازی های معمولی، اغلب از کمپرسور های رفت و برگشتی و بدون قابلیت تنظیم دور آنها بهره می‌گیرند، اما درکولر گازی و اسپلیت های مدرن، از کمپرسور های روتاری استفاده شده است که، نسبت به کمپرسور های رفت و برگشتی مصرف انرژی کمتری دارند، بسیار کم صدا هستند و به راحتی دور آنها قابل تغییر است. کولر گازی هایی که از تکنولوژی موتور هایی با دور متغیر بهره میبرند، اینورتر(INVERTER) نامیده می‌شوند.

برچسب انرژی

همانطور که می‌دانید تمام دستگاه هایی که به وسیله انرژی الکتریکی کار می کنند، باید دارای برحسب انرژی باشند. این برچسب نشانگر نحوه مصرف انرژی و بازدهی دستگاه است. درجه بندی برچسب مصرف انرژی، معمولا با حروف انگلیسی از A شروع می شود و در رده های بعدی B و C و...قرار دارند. هرچه نشانگر مصرف انرژی دستگاه به درجه A یا A+ یا A++ نزدیکتر باشد، نشان دهنده این است که دستگاه راندمان بهتر و مصرف انرژی کمتری دارد.

چگونگی کاهش موثر مصرف برق کولر گازی

در صورتیکه مایل به استفاده از انواع کولر گازی و اسپلیت هستید، لازم است به سه مورد از مهمترین عواملی که موجب کاهش موثر مصرف برق دستگاه می‌گردد به ترتیب اهمیت، به شرح زیر توجه نمائید.

  1. تنظیم دمای سرمایش دستگاه روی عدد 25 درجه سلسیوس و باور داشته باشید دمای 24 یا 25 درجه دمای مناسبی برای ایجاد حس خنکی برای ساکنین است.
  2. نصب پنل داخلی اسپلیت های دیواری در ارتفاع 2.5 متری از کف اتاق و فاصله 50 سانتیمتری از سقف (به دلیل تجمع گرما در زیر سقف). این کار از هدر رفتن انرژی الکتریکی برای خنک کردن هوای زیر سقف (در ارتفاع) جلوگیری می نماید.
  3. استفاده از انواع اسپلیت های اینورتردار (دور متغیر) که طبق تبلیغات شرکت های تولیدکننده در کاهش مصرف برق موثر است.

جهت اطلاع کامل درمورد چگونگی کاهش مصرف برق کولرگازی به مقاله چگونگی کاهش مصرف برق کولرگازی و اسپلیت مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

مجموعه تخصصی دماتجهیز به عنوان اولین و معتبرترین مرجع خرید تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه های تهویه مطبوع، از سال 1383 با سابقه ای درخشان و دارای 3 جواز کسب معتبر در این حوزه فعالیت دارد و تمامی محصولات خود را با تضمین اصل بودن کالا، خدمات پس از فروش و گارانتی قابل اطمینان ارائه می‌دهد. لطفاً برای مشاهده انواع و برندها، اطلاع از قیمت به روز تمامی محصولات و خرید انواع دستگاه کولر گازی به سایت این مجموعه Www.DamaTajhiz.Com مراجعه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره گیری تلفن: 88822550 -021 در ساعات اداری از کارشناسان شرکت مهندسی و تولیدی دماتجهیز مشاوره دریافت نمایید.

مقالات مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط با مقاله راهنمای انتخاب و خرید کولر گازی و اسپلیت را نیز مطالعه فرمایید.

ئماتجهیز

منتظر تماس و مشتاق دیدارتان در مجموعه تخصصی دماتجهیز هستیم

با اشتراک گذاری مقاله فوق در شبکه های اجتماعی، دوستان خود را از مطالب مهم آن آگاه سازید.

whatsapp تلگرام instagram linkedin twitter

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به مقالات زیر مراجعه فرمایید.

بهترین روش انتخاب کولرگازی و اسپلیت

مزایای اینورتر در کولر گازی

رفع مشکل صدای کولر گازی

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها (0)

دیدگاهی یافت نشد

ثبت دیدگاه

سبد خرید

سبد خرید شما خالیست

 

حساب کاربری

حساب کاربری

منو
حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام